5 مارس 2024- شرکت بیودارویی Viking Therapeutics، داده‌های قانع‌کننده ای را از فاز 2 تحقیقات بر روی VK2735، که یک آگونیست گیرنده دوگانه GLP-1/GIP است، برای مدیریت مزمن وزن ارائه داد. نتایج کارآزماییVENTURE ، امید به یک گزینه درمانی جدید برای بیمارانی که با چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند را افزایش داد.

این مطالعه ی تصادفی، دوسوکور و کنترل شده با دارونما، VK2735 را در دوزهای مختلف نسبت به درمان با دارونما ارزیابی کرد. 176 بیمار مبتلا به چاقی یا اضافه وزن، که به بیماری های مرتبط با اضافه وزن مبتلا بودند، برای 13 هفته در این مطالعه شرکت کردند. درصد تغییر در وزن بدن از پایه تا هفته ی سیزدهم نقطه پایانی اولیه بود که در تمام گروه‌ها با دوزهای مختلف مشاهده شد.

همچنین، بیمارانی که با دوز15 میلی‌گرمی VK2735 درمان شدند، به طور قابل‌توجهی وزن بدن خود را به میزان 13.1 درصد در هفته سیزدهم از دست دادند، 88 درصد از این افراد کاهش وزن 10 درصدی یا بیشتری را نسبت به کاهش وزن تجربه شده در گروه دارونما داشتند. این نتایج بر پتانسیلVK2735 ، به عنوان یک تغییر دهنده بازی در مبارزه با چاقی تاکید می کند.

مدیر عامل شرکت Viking Therapeutics، نسبت به نتایج این کارآزمایی ابراز اشتیاق کرد و بر کارایی و مشخصات قابل تحمل امیدوارکننده ی VK2735 تاکید کرد. علیرغم نرخ قطع 20 درصدی مصرف دارو در بین دریافت کنندگان VK2735، تجزیه و تحلیل ایمنی عمدتاً عوارض جانبی مرتبط با دارو را خفیف تا متوسط نشان داد که حالت تهوع شایع ترین آنها بود.

شرکتViking Therapeutics  برنامه‌هایی را برای توسعه ی بیشتر VK2735، از جمله گفتگو باFDA  و انتشار داده‌های فاز 1 برای فرمول خوراکی این دارو در هفته‌های آینده تشریح کرد. مدیرعامل این شرکت بر تعهد آنها برای پیشبرد این درمان حیاتی با نشان دادن خوش بینی برای پیشرفت آن به مراحل بالینی بعدی تاکید کرد.

نتایج مثبت حاصل از کارآزمایی VENTURE یک گام مهم در پیگیری درمان‌های موثر برای چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن است.VK2735 ، کارایی امیدوارکننده و پروفایل ایمنی قابل مدیریتی را برای رفع نیازهای برآورده نشده در مدیریت وزن مزمن برای بیمارانی که به دنبال گزینه های درمانی جایگزین هستند، نشان داد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/medicine/news/novel-glp-1gip-receptor-agonist-effective-for-chronic-weight-management-125227